de geschiedenis

domino’s

de oprichter van domino’s is Thomas Steven oftewel Tom Monaghan. Hij kocht zijn eerste bedrijf voor 500 euro en nu is het een van de grootste pizza bedrijven van de hele wereld. Hij is geboren op 25 maart 1937 in Ann Arbor, een stad in de Amerikaanse staat Michigan. Tom monaghan heeft geen makkelijke jeugd gehad toen zijn vader op kerstavond 1937 overlijdt staat zijn moeder er alleen voor financieel en emotioneel dat was echt een hele moeilijke periode voor James, Tom en hun moeder. Na een tijdje besluit de moeder van Tom en James hun samen naar een weeshuis te sturen dat heel nabijgelegen van haar huis ligt en het is maar tijdelijk. Dat weeshuis werd gerund door een groep Poolse nonnen. Vanaf dat moment weet Tom het zeker hij wil priester worden. Maar hij heeft een opstandig karakter en een uitgesproken. En dat zit hem niet mee want daardoor wordt hij van het seminarie afgetrapt. Daarom gaat monaghan naar het gewone onderwijs maar ook daar kan hij zijn draai niet vinden hij slaagt dan ook maar met hakken over de sloot voor zijn middelbare school diploma. Ondanks het feit dat geen een leraar hem aanraad om door te gaan studeren en hij daar geen geld voor heeft is monoghan vast beraden om te gaan studeren. Hij moest eerst in militaire dienst want toen was er dienstplicht in 1959 begint hij nog steeds aan een studie namelijk: architectuur, maar hij moet al na 3 weken stoppen omdat hij geen geld heeft voor de studieboeken. Monoghan zit nu met de handen in het haar. Zijn broer eigenlijk ook maar na 1 jaar thuis hebben gezeten komt james de broer van tom met een idee namelijk om een pizzazaak over te nemen in een nabijgelegen stadje Ypsilanti, dan twijfelt tom. Ook al weet hij niks van pizza bakken, geen moment.

De pizza zaak die ze hadden gekocht heten domiNiks daarvoor sluiten monaghan en zijn broer een lening af van 900 dollar bij de plaatselijke bank. En na een spoedcursus pizza bakken van dominik de voormalige eigenaar gaan ze ervoor. Acht maanden later heeft de broer van monaghan er genoeg van en besluit zijn aandeel in het bedrijf aan monaghan te verkopen zodat hij van dat geld een mooie Beetle Volkswagen kan kopen want dat is zijn droom auto namelijk. Hoewel de zaken slecht gaan weigert monaghan te stoppen. In 1956 veranderde hij de naam in Domino’s Pizza en stapt op dat zelfde moment over naar een franchise-model dat is een manier van onderhandelen, dat is bijvoorbeeld ook bij de mc Donalds was gebeurd. Dat waren de 2 eerste franchise-modellen in 1969. Een klein decennium later worden er al weer 200 vestingen geopend . van een slechtlopend bedrijf tot een succesvolle franchisingonderneming en dat in een kleine periode van iets minder als 1 jaar. De vraag is dus hoe heeft monaghan dat voor mekaar gekregen? Monaghan zei zelf dat het een combinatie is van doorzettingsvermogen en lef en ook zeker een dosis van geluk. In de eerste jaren van domino’s pizza draait monaghan elke maand verlies. Dat komt niet door te weinig klanten maar de keuze voor producten van een hele hoge kwaliteit voor een relatief goedkope verkoopprijs. Maakt het dat domino’s pizza eigenlijk nooit in de plus komt te staan. Monaghan balanceert een paar keer op het randje van faillissement. Maar opgeven komt niet in monaghan woordenboek voor enerzijds omdat hij hier al zijn geld in heeft gestoken en geen geld meer heeft om te studeren en aan de andere kant heeft hij nog vertrouwen in de internationale groeipotentie van domino’s voor zijn bedrijf. De omslag komt waar neer een medewerker voorstelt om het 15 cm formaat pizza van de menukaart te schrappen. Monaghan twijfelt in het begin nog. Omdat het meeste geliefd is bij de klanten. Wat zou er dan gebeuren als zou hij hem weg doen want misschien draait die dan nog wel heel veel verlies. Want dat zou zijn financiële doodsteek kunnen zijn voor zijn onderneming. Na heel veel denkwerk en vergaderingen besluit monaghan het toch te wagen de 15cm formaat gaat weg. En er gebeurd gewoon helemaal niks de klanten vinden het blijkbaar niet erg om voor een grotere pizza meer geld te besteden. De omzet verdubbeld en voor het eerst in haar geschiedenis maakt domino’s gewoon een keer winst, waardoor monaghan zelf zijn bedrijf kan uitbreiden en daardoor maakt hij ook veel meer winst. Die winst heeft monaghan niet alleen te danken aan de aantrekkelijke formaten pizza.de bezorg service concern daardoor onderscheid monaghan echt van de andere in de jaren 60 ziet iedereen niks in een bezorg service maar monaghan ziet juist wel de goede aspecten er van in vooral in die branche. Dankzij de introductie van een goede actie namelijk pizza in dertig minuten en anders is de pizza voor jouw in 1973. De stress in domino’s zijn kuiken en bij de bezorgers neemt namelijk toe maar marketing technisch gezien is hij dan nog beter uit ook. Dus dan weet heel Amerika dat als ze niet in 30 minuten kunnen komen brengen het wordt een leuk spel voor de klanten en medewerkers van domino’s ook in andere landen begint domino’s vestingen in andere landen in Europa.

De economische crisis zorgde er voor dat veel ondernemingen het moeilijk hadden. Maar Domino’s Pizza leek er juist van te profiteren. In 2009 zat Domino’s in een flinke dip, maar dat had vooral te maken met een smaakonderzoek.

Iedereen had als recensie geschreven ‘Bar slecht’ en ‘Niet goed’.

Meteen na dat startte het bedrijf een actieve campagne om de reputatie weer te herstellen.

Het recept voor de pizza’s werd helemaal aangepast en zo snel mogelijk op de markt geïntroduceerd.  

De nieuwe pizza’s vielen wél in de smaak en in 2010, vlak voor de vijftigste verjaardag van het bedrijf, werd J. Patrick Doyle aangetrokken als nieuwe CEO. (CEO staat voor Chief Executive Officer)

Die weet in zijn eerste kwartaal een historisch hoge groei van 14,3 procent te maken.

In 2013 doet het bedrijf ook goede zaken. Eind juli van dit jaar maakt Domino's de kwartaalresultaten bekend. De Amerikaanse omzet in het afgelopen kwartaal steeg 6,7 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2012. Domino's heeft in het rampjaar 2009, door snel een geheel nieuwe draai te geven aan de merkbeleving, de reputatie van haar product met succes hersteld, waarmee het voortbestaan van de keten voor de komende jaren is veilig gesteld.

einde